Lezen
In de groepen 1 en 2 starten we met het leren (her)kennen van letters. Vanaf groep drie begint het leesonderwijs.
Wij werken met de volgende leesmethoden:
- Kleuterplein (gr 1-2) – In deze methode wordt aandacht besteed aan beginnende geletterdheid. Bij elk thema worden letters met bijbehorende klankgebaren aangeboden. Die kleuters die al gevoelig zijn voor het komen tot lezen, krijgen hiervoor in de kleuterbouw al specifiek de ruimte.
- Lijn 3 (groep 3) - Lijn 3 sluit goed aan bij de kleuters onder andere vanwege de klankgebaren. Het eerste half jaar is de fase van het aanvankelijk leesproces: alle letters/klanken worden aangeboden en zichtbaar gemaakt in het klankenkasteel. Door in de tweede fase ook het leestempo op te pakken verloopt de overgang naar groep 4 soepel.
- Atlantis (groep 4 t/m 8) - Atlantis is een methode waarin het technisch en begrijpend lezen geïntegreerd is. In de leesmethode Atlantis draait alles om de inhoud van de tekst. Kinderen snappen daardoor waaróm ze aan het lezen zijn: ze willen weten hoe een verhaal afloopt of hoe iets in elkaar zit. Dat maakt lezen leuker, met alle voordelen van dien. Want wie graag leest, leest vaker. En wie vaker leest, leest steeds sneller en gemakkelijker.
- Tutor-lezen (groep 3 en 4) - Tutorlezen wordt ingezet om het technisch lezen te verbeteren in groep 3 en groep 4. Leerlingen waarbij het leestempo nog beneden gemiddeld is, krijgen zo de gelegenheid om 3 keer week een kwartiertje in een één op één situatie te lezen. Leerlingen uit groep 8 zijn de tutoren en krijgen elk een leerling van groep 3 of 4 onder hun hoede.
- BOUW! (groep 2, 3, 4) – Dit is een webbased leesinterventieprogramma welke individueel wordt ingezet met medewerking van de ouders. Wanneer er in groep 2, 3 of 4 leerlingen dyslexie-kenmerken laten zien, wordt dit programma ingezet in overleg met de ouders. Thuis en op school gaan de leerlingen er mee aan de slag onder supervisie van de RT.
Hoe wij verder het lezen bevorderen:
-Bezoek aan de bibliotheek van Ypenburg
-Voorlezen
-Vrij lezen
-Kinderboekenweek