Onderwijs op maat
Elk kind komt op school om te leren. In de kleutergroepen vindt dit spelenderwijs plaats. We werken daarbij met zogenaamde heterogene groepen, dat wil zeggen dat 4- tot en met 6 jarigen bij elkaar in de groep zitten. Zo kunnen de jongsten veel opsteken van de oudsten en de oudsten ontwikkelen hun sociale skills om de instromers wegwijs te maken in de groep. Vanaf groep 3 zijn er jaargroepen waarin de kinderen werken aan dezelfde doelen die horen bij dat leerjaar. Het element ‘samen groeien’ zien we terug in de manier hoe we werken met coöperatieve werkvormen (bijvoorbeeld in je tafelgroepje of met je schoudermaatje) om zo op verschillende manieren de leerstof eigen te maken.
EDI
We gebruiken Expliciete Directe Instructie als didactisch model. Hierbij worden de doelen zichtbaar gemaakt en welke stappen de leerlingen moeten beheersen om de doelen onder de knie te krijgen. Samen met de leerkracht wordt het doel verkend en gekoppeld aan een doel wat de leerlingen al beheersen. Daarna doet de leerkracht de stappen voor, vervolgens doen de leerlingen mee om het tenslotte zelfstandig te verwerken. De leerkracht verzamelt met name tijdens de fase van het ‘samen oefenen’ informatie hoe de verschillende leerlingen de leerstof beheersen, zodat hij tijdens de zelfstandige verwerking op verschillende niveaus kan afstemmen.
Basisvakken rekenen, lezen, spelling en taal op 3 niveaus
Tijdens de instructiefase van EDI heeft de leerkracht zicht gekregen op:
- Leerlingen die behoefte hebben aan nogmaals instructie en oefening door ‘te doen’(bij voorkeur al handelend met materiaal).
- Leerlingen die behoefte hebben aan het oefenen van de leerstof om het lesdoel voor langere te tijd te laten beklijven.
- Leerlingen die behoefte hebben aan verdiepende opdrachten met het lesdoel om zo verschillende toepassingen te oefenen.
Daarnaast hebben we, voor de leerlingen die de basisleerstof beheersen zonder hiervoor instructie nodig te hebben, een eigen leerlijn (Levelwerk) met verdiepende en uitdagende leerstof op het gebied van rekenen, taal en wereldoriëntatie. Dit programma wordt in de eigen groep aangeboden en begeleid door de leerkracht. (zie Pluswerk)
Pluswerk en levelwerk
We zien op school leerlingen die bovengemiddeld presteren. We willen deze plusleerlingen een plek geven waar ze zich thuis voelen, lekker in hun vel zitten, een aanbod krijgen waarmee ze uitgedaagd worden en leren leren en leren denken. Het is noodzakelijk om deze kinderen zo vroeg en goed mogelijk te signaleren om de juiste afstemming te hebben op de onderwijsbehoeften. De plusleerlingen krijgen aangepaste instructie en verwerking, en hebben daarna tijd voor verrijkingsstof. Verrijkingsstof is absoluut geen extraatje. Het is onderdeel van het reguliere programma van de plusleerling en wordt ook op die manier ingepland in het dagprogramma. Verrijkingsstof is daarmee ook geen keuze van het kind. De leerling zit feitelijk op twee sporen te werken, een compacte basislijn en een aanvullende verrijkingslijn. Op de Christoffel hebben we besloten de opvang van de plusleerlingen binnen de groep plaats te laten vinden. Dat past beter binnen de visie van onze school. Het belangrijkste van begeleiding binnen de groep is dat de groepsleerkracht eindverantwoordelijk blijft. Hij/zij heeft een stimulerende en motiverende rol, volgt de leerling en geeft feedback op het handelen en de resultaten.
Ontwikkeling volgen
Voordat een leerling bij ons start, vragen we informatie van u als ouder, over de vorige school of de peuterspeelzaal of het kinderdagverblijf. Zo kunnen wij direct bij de start afstemmen op de onderwijsbehoeften van de leerling. Vervolgens volgen we het hele jaar door de leerlingen door middel van observaties, toetsgegevens, informatie van thuis en eventueel informatie van externen. Zo houden we steeds zicht op hun onderwijsbehoeften om zo goed mogelijk passend onderwijs te kunnen bieden. Hierbij gaan we vooral uit van de mogelijkheden van het kind:
- Wat heeft het kind nodig om bepaalde doelen te bereiken?
- Welke aanpak heeft een positief effect?
In groep 1-2 werken we met het leerlingvolgmodel KIJK!. Twee keer per jaar bespreekt de leerkracht de ontwikkeling van de leerling met u als ouder en ontvangt u de ouderrapportage van KIJK! In groep 3-8 ontvangt u drie keer per jaar een rapportage en volgt er twee keer per jaar een 10-minutengesprek.
Passend onderwijs
Iedere school heeft een schoolondersteuningsprofiel (SOP). In het SOP hebben we als school beschreven hoe de ondersteuning aan leerlingen binnen de school is georganiseerd. Deze ondersteuning bestaat uit twee delen: de basisondersteuning van de school en de extra ondersteuning die een school biedt voor leerlingen die meer nodig hebben. De extra ondersteuning wordt geboden in samenwerking met het samenwerkingsverband. Onze school is onderdeel van het samenwerkingsverband Passend Primair Onderwijs Haaglanden (SPPOH). SPPOH ondersteunt scholen bij het vormgeven van passend onderwijs in Haaglanden. Wilt u meer informatie over passend onderwijs op onze school of in de regio, lees dan ons SOP of bezoek de website van SPPOH www.sppoh.nl.
Dyslexie
In de groepen 2, 3 en 4 wordt intensief gewerkt aan de vaardigheden voor technisch lezen en spellen. We volgen hierbij de leerlingen specifiek vanuit ons dyslexieprotocol. Bij dyslexie is er sprake van een hardnekkig lees- en/of spellingprobleem op woordniveau, welke met intensieve begeleiding nauwelijks te verhelpen is. Na anderhalf jaar lees- en spellingsonderwijs laten we, bij vermoeden van ernstige, enkelvoudige dyslexie, in samenspraak met de ouders, nader onderzoek uitvoeren door de Bazalt groep. Zo mogelijk kan de leerling daarna specifieke begeleiding krijgen vanuit de gemeente. Tevens volgen op school dan een aantal aanpassingen in het leerstofaanbod zoals het gebruik van vergrotingen en voldoende leestijd.
Karin Hoogduin
Intern begeleider (ma t/m vrij)
Anke Keijnemans
Remedial Teacher (di, wo, vrij)