Smart Cubes
Op de Christoffel hebben we twee moderne Smart Cubes. In deze Smart Cubes kunnen de kinderen op verschillende werkplekken met elkaar samenwerken. Ze zijn een ideale faciliteit bij het ontdekkend en onderzoekend leren in de bovenbouw. In verschillende thema's bij geschiedenis en aardrijkskunde laten we de kinderen het thema uitdiepen volgens de 6 stappen-didactiek die hieronder beschreven staat. Zij zijn op die manier met belangrijke 21e eeuwse vaardigheden bezig.
6 stappen-didactiek |
Rol docent |
Rol leerling |
Stap 1 Voorkennis activeren |
Vragen stellen Vaststellen beginsituatie |
Kennis ophalen. Onderzoeksvragen stellen.
|
Stap 2 Informatie selecteren |
Vragen stellen. Begeleiden Kinderen helpen met zoeken Lessen met zoekmachines |
Zoeken van informatie. Vaardigheden met zoek-machines, samenwerken, Kritisch selecteren |
Stap 3 Leerinteractie |
Begeleiden, sturen, vragen stellen, stimuleren. |
Samen werken, afspraken maken, voorbereiden presentatie, onderzoeken, ontdekken. |
Stap 4 Presenteren |
Voordoen Kritisch kijken en luisteren, vragen stellen. |
Presenteren van het geleerde. |
Stap 5 Valideren |
Werk beoordelen a.d.h.v. criteria.(manier van presenteren, inhoud, e.d ) |
Waarderen van het werk van de medeleerlingen. |
Stap 6 Reflecteren |
Vragen stellen, evalueren. |
Tips, tops. Wat heb ik geleerd? Wat kan de volgende keer beter of waar ga ik de volgende keer op letten? |